الرئيسيه تســجيل لوحة التحكم بـحـث

العودة   منتدى ليال المسافرين للطيران > منتديات الطيران العامة > منتدى اكاديميات تعليم الطيران والتخصصات الاخرى

قديم 03-08-2013, 09:08 PM   رقم المشاركة : 1

الصورة الرمزية alooka

مادة وثائقية قصتي الحقيقية لدراسة الطيران و التغلب علي الصعاب

بسم الله الرحمن الرحيم
اخواتي و اخواني اعضاء منتدي ليال المسافر للطيران انا و بعد طول غياب ربما يتعدي السنة و هذا تقصير مني حبيت ارجع من جديد و اقولكم رمضان كريم و صوم مقبول باذن الله و انا اعدت افكر كتير اية اول موضوع اكتبة بعد طول الغياب لدراسة الطيران و حبيت ان انا ابدء الموضوع و الكلام بالصراحة فانا مش هتكلم عن اي اكاديمية مع العلم اني دارس بالفلبين و ليس بكندا و لكني سوف اتكلم عن ما حدث معي اثناء الدراسة و كيف بدا الحلم و كيف تحقق يمكن ممكن ناس كتير متهتمش بالي هقولة بس صدقوني لو انتم ركزتم في الي هقولة هو الي هيفيدكم اكثر من اي موضوع عن اي اكاديمية و سوف اتكلم عن الاكاديميات في حلقات اخري و مواضيع اخري كثيرة

اولا اعرفكم بنفسي
انا اسمي علي ابو العنين
الجنسية مصري من مواليد مدينة الاسكندرية

طالب فاشل بكلية الهندسة سابقا و استمر فشلي بها حتي التحاقي بكلية الطيران المدني و صرت من اكفأ الطلبة بها و الحمدالله ، الحكاية ابتدت معايا من ايام الصغر حيث اسكن بالقرب من مطار الاسكندرية الدولي و كنت دايما بشوف الطيرات تقلع و تهبط من علي بعد قريب مني و كنت معجب بهذا جداا حيث كنت مستغرب ازاي الطيارة الكبيرة دي تطير و كنت دايما اسمع قصص و حكايات عن الطيران حتي قررت ان اصبح طيار و اقود هذة الطائرات و كبر الحلم معايا

بداية مشكلتي في تحقيق حلمي
المشكلة بدات معايا بعد الثانوية العامة و بعد ما خلصت و مستعد بالالتحاق حصلت المشكلة الكبري الي هي بتقابل معظم الناس الي بتحب الطيران و متعلقة بية و هي المشكلة المادية ازاي اجيب كل الفلوس الازمة للطيران و انا مش الولد الوحيد و لي اخوات ليس من الصحيح اني اظلمهم معايا و اخد فلوسهم او ادخار الاسرة في تحقيق حلمي و هذا كان راي كل من لدي بالعائلة و نصحوني بدراسة الهندسة في احدي الكليات الخاصة و اوهمت اني هخلص هندسة و اشتغل و احوش و بعدين ادرس الطيران و عشت الحلم و رضيت ينصيبي و درس الهندسة باحدي الكليات الخاصة و كنت فعلا بروح بس مكنتش مقتنع و دا اثر علي دراستي و كنت السنة باخدها في سنتين و كان الي مصبرني اني كنت متمسك بحلمي و مسبتوش بالرغم من دراستي بالهنسة حيث انني كنت عرفت برنامج الطيران المدني او الفلايت سيميلاتور و حطيت كل حلمي فية و ركزت فية و دا كان مؤثر جدا علي دراستي الهندسية لحد ما خلاص بقيت مش ناقصني اي معلومة للطيران سنين و سنين اجمع في اضافات للسيميلاتور و كتب لحد ما تكونت عندي خبرة كبيرة جداا و هذا كان يلهمني الصبر علي البلاء في كلية الهندسة علشان انا كنت بشوف اعجاب الناس بيا بالمعلومات الي عندي من غير ما ادرس و كل دا اعتمدت علي الكتب و سؤال الناس و الطيارين الي بتعرف عليهم

بداية تحقيق الحلم
بداية التحقيق عندما علم احد اصدقائي المهتمين بالطيران عن السيميلاتور الي عندي و الامكانيات بتاعتة فرشحني للالتحاق بنادي طيران الاسكندرية بداخل مطار الاسكندرية و من هنا اقترب حلمي من ارض الواقع و من بعد عدة شهور ابتدي اسمي يكبر في النادي و تكون لي معجبين بما لدي فترشحت كرئيس لقسم السيميلاتور للهواة الموجود بنشاط الطيران بداخل النادي و اول نشاط لي كان ادارة السيميلاتور بمعرض الطيران المدني بداخل مكتبة الاسكدرية و التابع لوزارة الطيران المدني و نجح جداا المعرض و اخدت شهادة تقدير من الوزارة و المعرض و كانت الشهادة دي بمثابة الضوء الاخضر لتحقيق حلمي و من هنا ابتديت افكر ازاي اعتمد علي نفسي في هذا و ادخر النقود الازمة للدراسة و هذة مشكلة اخدت مني وقت
في البداية اعتمدت علي منح الطيران غلي الانترنت و الصراحة اعدت سنة في ارسال الطلبات لجميع مدارس الطيران حول العالم و في الاخر اثبتت فشلها جداا و عرفت انو مستحيل يحصل الا اني لازم ادفع مصاريف الدراسة بس الصراحة رجعت في حكمي انها فاشلة الي ناجحة جداا علشان ساعة لما جة ميعاد الدراسة كان عندي خبرة كبييييرة في جميع مدارس الطيران بجميع انحاء العالم خلتني اعرف اختار صح و ميضحكش عليا
المهم فكرت في فكرة تانية و ان انا اكون وكيل مدارس للطيران التي اثق بها و نجحت الفكرة و اخدت توكيل لمدارس كتير و اخد فلوس علي حملات الدعاية الي بعملهلهم و لكن اضحك عليا و مبعتوش ليا اي حاجة خالص و دا ضمرني و قلت خلاص مفيش امل خالص بس متوقفش حلمي و فضلت افكر و افكر ازاي اوصل للي انا عايزة لحد ما لقيت الاكاديمية الي انا فيها الان هي الي ساعدتني بجد و كانو عليطول مشجعني حتي لو مكنتش بتصل بيهم الاقيهم متصلين بيا و بيسالو لحد ما حبتهم بجد و ابتديت اركز معاهم طبعا الاكاديمية دي بالفلبين الي انا فيها و الحمدالله انجزت و اخدت رخصي و انا الان بالمالتي و عملو معايا اتفاق اني اشتغل معاهم مدرب طيران بعد ما انتهي لمدة سنة و بعدين طيار الجزء التابع للشحن علشان عندهم شركة شحن و دا بكدة كنت قرييييب جداا من بداية المشوار

ازاي بقي جمعت الفلوس للدراسة بعد فشل كل محاولاتي؟؟؟
جالي الشيطان بعد فشلي في الهندسة قلت خلاص انا لازم احط اهلي قدام الامر الواقع طيب ازاي؟
انا كنت اعرف ناس مسافريين قلت لاهلي ان انا هسافر معاهم و هدخلهم الاكاديمية و هيدوني تصريح ان انا ادرس جراوند سكول و سيميلاتور للطلبة الجدد و دا كان صحيح بس كانت مخاطرة كبيرة بجد منا اخد علي ان الكل بيبعني بس توكلت علي الله و سافرت الفلبين معاهم و لكن هما غيرو الاكاديمية هناك للالتحاق بطلبة في احد الاكاديميات الاخري علشان يكونو مع بعض و لما صاحب الاكاديمية عرف دا طلع راجل و قالي انت عملت الي عليك انت لو رجعت مصر تاني مش هتدرس و كان كلامة صح
المهم بعديها بفترة قلت لاهلي علي كل الي حصل طبعا ساعتها كنت سبت كلية الهندسة و خلاص و مفيش قدامي الا طريقين الاول اني ادرس الطيران او الاخر اني اكون بالشهادة الثانوية فقط و هذا غير مقبول عند اهلي
بعديها بفترة لقيت امي بتكلمني نظرا لوفاة ابي من قبل السفر فكانت امي هي فقط الممول لي و قالتلي انها هترهن محل لدينا للبنك و هتبعتلي الفلوس للدراسة
انا في اللحظة دي مكنتش مصدق نفسي اني هبقي طيار بجد بحق و حقيقي و استحق كلمة كابتن بجد مش مجاملة من اي حد و فعلا بعتت الفلوس بس مكنتش كاملة فصاححب الاكاديمية قالي هيديني الاقامة ببلاش عندة و هيسعدني علي قد ما اقدر و اول ما ماما بعتتلي الفلوس جريت علي الاكاديمية و اديتهم الفلوس و كانت ناقصة الفين دولار علي الاتفاق و وافقو و قبلوني و خلصت طيران الرخصة الاولي و المقدرة باربعين ساعة في اقل من شهر كنت كل يوم بطير ساعتين او اقل بس طبعا ايام العطلات و الجو الي مش تمام خلصت في تقريبا شهر او اقل قليلا و اخدت اول رخصة زو اول يوم اخد في الرخصة قعدت باصصلها و ابكي مش مصدق نفسي اني معايا رخصة بجد
و طبعا بعد كدة حصل مساعدات من العيلة و كملت الدراسة بتاعتي طبعا كان في تاخير مني بسبب الفلوس بس الاكاديمية كانو متساهلين معايا و بعد كدة استقرت الحالة و خلاص بقيت زي اي طالب تاني بدفع و بطير بس دا طبعا بتساهيل ربنا و مساعدة الاهل و رجولة و شهامة صاحب الاكاديمة معايا
طبعا في مواقف كتييير و ناس دخلت يحياتي ساعدتني كتير و من غيرها مكنتش اعرف اكمل بس انا لازملي منتدي بحالة علشان اكتب الي حصل بالتفصيل انا هنصحكم نصائح بجد الي ياخد بيها هيدرس و ربنا هيكرمة و هوريكو بعض الصور و الفيديوهات الخاصة بتدريبي هي الصراحة مش كتير علشان انا مكنتش غاوي تصوير و مكنش عندي كاميرا بس انا استلفت كاميرا فترة من صديق لي و صورت بيها نفسي صور للذكرة و نبتدي الننصائح

نصيحتي
1_ان كنت عايز تبقي طيار لازم تعرف انها حاجة مش شهلة و دا مستقبل كبير مش سهل تحقيقة فلازم تكون قدة
2_ ان كنت ميسور و عايز تدرس يبقي لازم تعرف ان انت محظوظ و ربنا ادالك حاجة كثير من الناس يتمناها فلازم بجد تكون قدها و مقدر ما اعطاك الله
3_ان كنت من غير الميسورين لا تفقد حلمك انا قدامك اهو مكنش معايا و حاولت و اجتهد يمكن في الاخر انا درس بالفلوس بس بعد ما كنت فعلا في نظر ناس كتير استاهل الدراسة مش شاب اعد و يتمني فقط فالتمني وحدة لا يكفي
4_متطلبهاش من حد يخليك طيار اطلبها من ربنا بس والله ربنا هو الي هيخليك تدرس مش اي حد تاني بس انت لازم تسعي و دايما افتكر ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
5_حاول تتعلم من تجارب الاخرين فدي ممكن تسهلك حاجات كتييير تقدر تدخر بيها وقتك
6_خليك دايما قريب من حلمك و احلم علي قد ما تقدر هو دا الي هيصبرك و يديك القوة للاستمرار
7_اوعي تبص لاي حد عايز يرجعك ورا او يوقفك و يقولك هجيب منيين قلو ربنا هو الي هيديني و خلي دا حافز ليك و حاول تثبت نفسك ان انت صح و هم الي غلط
انا كنت زيك و مش معايا و درست و بقيت طيار و لو مش مصدق بص و شوف الصور بس السؤال هنا
انت استفدت حاجة من الي انا قلتة؟ اخدت عبرة؟ ولا ضيعت وقت في القراءة من غير لزمة؟ عايز تبقي معايا و تتصور معايا؟ سهلة بس لازم تعمل حاجة بص علي الي انت عملتة و قدرة و حاول تعمل اكتر ربنا هيسهلك
و هيبعتلك الي يشجعك و يقوييك و لو حتي بالكلام زي صاحب الاكاديمية الي شجعني و كان يحبني بس صدقني دا ربنا الي خلاة يعمل معايا كدة مش انا علشان انا قلت يارب انا طرقت كل الابواب و قلت حيلتي و انا لفيت لفيت و طلبت من ناس كتير و خذلوني بس انت الي مش هتخذلني و فعلا مخذلنيش و اسيبكم مع بعض الصور

بالنسبة للفيديو انا رافعو علي الفيسبوك و اعتقد انكم تقدرو تشوفوة علشان صعب ارفعة مرة اخري علي احدي المواقع نظراا لكبر حجم الفيديوهات

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151412596561433

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151304622296433

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151305912006433

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151308433546433

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151412528441433

و لاي سؤال دي ارقامي بالفلبين
لو سمحتم الرساءل الخاصة ممنوعة لضيق الوقت انسب طريقة هي الاتصال بي ان لم يتم الرد عن طريق الموضوع

يا كابتن غير مسجل أتمنى يعجبك الموضوع
وتكتب رد محفز ليظهر لك المحتوى المخفي وشكراً

توقيع الكابتن alooka

تنبيه هام ياكابتن  غير مسجل  لتجنب حظر عضويتك
عند الرد على موضوع لا تحشو ردك بحروف مكرره، لا ترد باللغة الانجليزية
كُن إيجابيًا و انتقي أجمل العبارات لترد بهاعلى من اجتهد وأحب أن يفيدك بمحتوى موضوعه.
للإطلاع على كامل المخالفات المرفوضـة و تجنبها (أضغط هنا)

alooka غير متصل     رد مع اقتباس
قديم 09-08-2013, 03:54 AM   رقم المشاركة : 2
.:: مشرف ::.
منتدى التورنت

الصورة الرمزية the captain

الله عليك كابتن ربنا يحفظك ويرفع درجاتك

ربنا يساهل لك ويحقق حلمك كله وتكون طيار دولي ان شاء الله

والله اعطيتني امل كبير لأنني تقريبا حالتي قريبة من حالتك

انا مش عايز اتقل عليك بس لو تكرمت في اي وقت تكون فاضي تكتب اسم الأكاديمية ده !

وربنا يخليك

كل الشكر والامتنان لك كابتن

مجموع أوسمة الكابتن the captain الحاصل عليها هي: 6
درع التميز في حل مشاكل المحاكي للاعضاء وسام 1000 مشاركة وسام 500 مشاركة وسام الـ 150 مشاركة وسام التكريم الإداري حسب مرئيات المشرف العام وسام الـ 50 موضوع 
توقيع الكابتن the captain

كُن إيجابيًا و انتقي أجمل العبارات لترد بهاعلى من اجتهد وأحب أن يفيدك بمحتوى موضوعه.

the captain متصل الآن     رد مع اقتباس
قديم 09-08-2013, 07:31 AM   رقم المشاركة : 3
خريج اكاديمية ليال المسافرين

كرا على الموضوع ,

وسيتم التواصل بإذن الله

مجموع أوسمة الكابتن bilalmugh الحاصل عليها هي: 6
وسام 500 مشاركة وسام دورة PMDG وسام دورة FMC درع التميز في حل مشاكل المحاكي للاعضاء وسام التكريم الإداري حسب مرئيات المشرف العام وسام الـ 150 مشاركة 
توقيع الكابتن bilalmugh

bilalmugh غير متصل     رد مع اقتباس
قديم 22-09-2013, 03:06 PM   رقم المشاركة : 4

الصورة الرمزية CyberGhost

افتراضي ممتاز

مممممممممممممشششششششششششششككككككككككككوووورررر رررر

توقيع الكابتن CyberGhost

CyberGhost غير متصل     رد مع اقتباس
قديم 17-10-2013, 12:11 PM   رقم المشاركة : 5

الصورة الرمزية Operation

لكل مجتهد نصيب

توقيع الكابتن Operation

Operation غير متصل     رد مع اقتباس
قديم 18-03-2014, 03:19 PM   رقم المشاركة : 6

الصورة الرمزية kamalgamal

قصة كفاح انت بطل

يا رب ينولهالي يا رب

توقيع الكابتن kamalgamal

kamalgamal غير متصل     رد مع اقتباس